Nu inleds den politiska granskningen

På torsdag börjar det. Nästan en månad före riksdagens högtidliga öppnande startar KU vad som kommer att bli den mest uppmärksammade granskningen på mycket länge.

Vem visste vad och när om skandalen på Transportstyrelsen? Varför fick inte statsministern veta något? Varför agerade inte regeringen snabbare?

Det hör verkligen inte till vanligheterna att riksdagens konstitutionsutskott kallar till extrasammanträde under sommaruppehållet. Normalt startar KU sin granskning av regeringen i januari och redovisar resultatet i ett betänkande i juni. Men att man nu startar tidigare betyder inte att det blir klart fortare.

– Det handlar inte om ett snabbspår utan vi tidigarelägger starten. Det blir en stor och omfattande granskning som behöver gott om tid. Det får ta den tid det tar, säger KU:s ordförande Andreas Norlén (M) till TT, som dock inte helt vill utesluta en tidigareläggning av redovisningen.

Många frågor

Det är kristdemokraten Michael Oscarsson som gjort KU-anmälan. Han vill veta om statsråd och/eller statsministern brustit i sin tjänsteutövning, som det brukar heta på KU-svenska. Han vill också veta när numera avgångna infrastrukturminister Anna Johansson (S) och "regeringen" fick information och när försvarsmakten, Säpo, FRA, Must fick vetskap.

Vad som hittills framkommit är i och för sig att det var just Säpo som informerade regeringskansliet. Men det är betydligt fler frågor än dem Oscarsson ställer som hänger obesvarade. Vilka fler fick information? Varför fick inte infrastrukturministern fick veta något direkt, liksom inrikesminister Anders Ygeman? Varför försäkrade sig inte Ygeman och försvarsminister Peter Hultqvist, som ska ha fått informationen i mars 2016, om att Anna Johansson agerade?

Vad visste Löfven?

Den kanske allvarligaste frågan som inte fått något tillfredsställande svar är varför statsministern inte fick information förrän i januari i år, 17 månader efter att den först nådde regeringskansliet. En annan fråga kopplad till Stefan Löfven är varför han inte informerade oppositionen, och varför alla nu aviserade åtgärder från regeringen kommer först efter avslöjandena i medierna. Ytterligare en är varför regeringen inte stoppade outsourcingen på Transportstyrelsen.

Socialdemokraterna har i sin tur KU-anmält den förra regeringen. Beslutet att upphandla it-verksamheten på Transportstyrelsen togs redan under den förra ledningen på Transportstyrelsen under Alliansregeringens tid. Vad visste dåvarande infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Swärd(M)? Vilka diskussioner fördes inom regeringen om detta? Godkände regeringen upphandlingen?

TT