Skattebakslag ses som MP-förlust

Den rödgröna minoritetsregeringen har efter höstens bakslag med regionreformer på kort tid tvingats backa om två omstridda skatteförslag värda upp till tio miljarder per år.

Den stora förloraren är Miljöpartiet (MP), enligt statsvetare.

Regeringens svaga parlamentariska ställning har lett till en försiktig, passiv och riskminimerande politik, enligt Tommy Möller, professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet.

– Någonstans betalar man ett politiskt pris för det, säger han.

Hotas av bakslag

Det gäller särskilt MP, som fallit ned mot fyraprocentspärren i opinionsmätningar och efter det förlorade slaget om en kilometerskatt på tunga lastbilar nu hotas av ännu ett bakslag kring förslaget om en punktskatt på flygresor.

– MP har betalat ett ganska högt politiskt pris för sitt regeringsdeltagande. Partiet har fått ut väldigt lite resultat, sakmässigt, och man backar rejält i opinionen. Det har också rört om ordentligt internt i partiet, säger Möller.

Göteborgskollegan Jonas Hinnfors är inne på samma spår.

– För MP kan även ett litet, litet väljaravhopp vara betydelsefullt. Och det kan bli väldigt betydelsfullt för svensk politik, om de åker ut ur riksdagen, säger han.

– Ju mer MP kompromissar desto större blir kravet från partiet att de behöver något i budgeten hösten 2017. Det kan skapa förvecklingar, tillägger han.

I fredags drog regeringen tillbaka förslaget om en ny bankskatt, som skulle ha gett upp till sju miljarder per år. I stället förbereds en höjning av avgiften för bankernas så kallade resolutionsfond, som kan bakas in i höstbudgeten.

Näst i tur

Pengarna ska skydda skattebetalarna från kostnader om det skulle uppstå en svensk bankkris, och avgiftshöjningen motiveras av vad finansminister Magdalena Andersson beskriver som högre risker i banksektorn.

Fast hon utesluter inte att pengarna går till helt andra utgiftsområden:

– I den utsträckning det finns utrymme för reformer är det här något som stärker det offentligfinansiella sparandet.

I söndags drogs även förslaget om en kilometerskatt för tunga lastbilar tillbaka, som enligt utredaren kunde ha dragit in upp till 2,8 miljarder per år.

– Vi får bereda ett annat förslag, som ska ge ungefär lika mycket i inkomst till statskassan, säger statsminister Stefan Löfven (S).

Han tonar samtidigt ned behovet av högre skatteintäkter efter två år med överskott i statsfinanserna.

– Vi har ett helt annat ekonomiskt utrymme än den förra regeringen hade.

Den omstridda flygskatten, värd upp till 1,8 miljarder per år, kan stå näst i tur för att skrotas efter hård kritik från tunga remissinstanser.

– Vi har precis fått remissvaren och kommer ju naturligtvis att gå igenom dem och sedan sätta ned foten, säger Magdalena Andersson.

TT