Bilföretagen slåss om Saudiarabiens kvinnor

Det var inte bara kvinnor som jublade över att de snart får köra bil i Saudiarabien. Många företag gnuggar händerna och hoppas få en del av kakan.

– Det råder brinnande försäljningskrig, säger bilhandlaren Abdullah al-Wadi.

Nouf Abuljadayel stryker med handen över den matta lacken på en svart bil av sportigare modell. Precis som många andra kvinnor i Saudiarabien väntar hon otåligt på att förbudet att köra bil ska hävas i juni och hon slipper vara beroende av taxiappar eller familjens chaufför för att ta sig till jobbet, gymmet eller gallerian.

Sedan hon var liten har hon drömt om att rulla fram i en röd Mustang – men när hon snart ska köpa sin första bil kommer hon att välja något lite mer nedtonat. Åtminstone till en början.

– Min pappa och mina bröder har inga problem med att låta mig köra, men de säger att jag måste ta det lite lugnt. Att jag ska köpa en mer normal bil först och låta människor få tid att vänja sig vid tanken på kvinnor bakom ratten, säger 31-åriga Abuljadayel till TT:s utsända i Jidda.

– De är rädda att jag ska få problem och bli trakasserad om jag kommer åkande i en Mustang.

Bredda ekonomin

Saudiarabien är det enda landet i världen där kvinnor inte får köra bil och när det historiska beslutet träder i kraft den 24 juni försvinner också en av de mest synliga diskrimineringarna i det könssegregerade kungariket, där ett förmyndarsystem fortfarande ger män sista ordet om huruvida en kvinna exempelvis kan resa utomlands.

Glädjen över det slopade förbudet överskuggas av gripandet av flera aktivister som har kämpat för kvinnors rätt att köra bil. Det skvallrar om att kronprins Mohammed bin Salman inte främst drivs av jämställdhetsiver, utan snarare en jakt på pengar. Saudiarabien lider av utbredd arbetslöshet och ett stort behov av att minska beroendet av oljan. Och då räcker det inte med att bara få med halva befolkningen på tåget.

Om två år beräknas tre miljoner kvinnor köra bil i Saudiarabien, enligt konsultföretaget Pwc som spår nya jobbtillfällen och ökade inkomster hos allt från körskolor till försäkringsbolag och bilhandlare. I de många bilbutiker som ligger tätt längs med Medinavägen i Jidda slipas nu försäljningsargumenten.

Till Abdullah al-Wadi kommer flera kvinnor om dagen för att provsitta de amerikanska åk som säljs av det företag som han jobbar för.

– Hur vi ska locka dem att handla här? Med färg såklart. Kvinnor som kommer hit gillar den här bilen mest, säger han och pekar på en Jeep med rosa detaljer.

Smink och bilar

Marknadsavdelningarna hos de stora bilmärkena har inte heller slösat någon tid när det gäller uppvaktandet av de nya potentiella kunderna. "Vägen är er", twittrade Jaguar tillsammans med en bild på en handväska med utspritt innehåll. Solglasögon, parfym, rött läppstift – och bilnycklar. Volkswagen har i sin tur publicerat en bild på två hennaprydda nävar som håller i en osynlig ratt med texten "Min tur".

– Jag önskar att annonserna skulle fokusera mer på tekniska aspekter, som varför en särskild motor är bra eller hur säker en viss bil är. Jag är trött på att saudiska kvinnor alltid ses som ytliga dumskallar, säger Abuljadayel.

Hon tänker inte på bilkörning som en frihet utan snarare en rättighet. Efter att ha bott flera år i Egypten har hon redan körkort, men i Jidda har hon bara lånat sin kusins bil för att provköra den på en undanskymd plats.

– När jag flyttade hem och inte kunde ta mig runt själv kändes det som om jag hade handbojor. Beslutet att låta oss köra kom inte en dag för tidigt, säger Abuljadayel.

– Många saudier kommer att motsätta sig det till en början. Men de kommer att vänja sig.

Jidda, TT:s utsända