Sommaren tynger SJ:s resultat

En sommar med sämre punktlighet än normalt, inställda avgångar och hög nivå av förseningsersättningar tynger statliga tågoperatören SJ:s resultat under tredje kvartalet.

Vinsten före skatt sjönk till 93 miljoner kronor under perioden, från 170 miljoner kronor under motsvarande period förra året.

Nettoomsättningen landade på 1 848 miljoner kronor vilket var i linje med motsvarande period i fjol då omsättningen uppgick till 1 846 miljoner kronor.

SJ:s vd Crister Fritzson skriver i rapporten att bolaget har en god beredskap när det gäller planerat underhåll och akuta trafikstörningar, men att situationen under sommaren var mer komplicerad än vanligt för SJ.

"Men sommarens situation med plötsliga spåravstängningar, enkelspårsdrift, bränder och solkurvor, framför allt i juli och augusti, gick utanför allt som kan betecknas som normalt och skapade mycket besvär för många av våra resenärer", säger Crister Fritzson i en kommentar.

Punktligheten för lång- och medeldistanståg, mätt som andel av tågen som är högst fem minuter försenade, sjönk till 75 procent (83), respektive 88 procent (92) under tredje kvartalet. Dock återgick punktligheten till normala nivåer under september, enligt SJ.

"Årets septembermånad blev starkare än samma månad förra året", säger Crister Fritzson i en kommentar.

TT