Foto: Fredrik Sandberg/TT

Cloettas utmaning: Övervinna lösgodisrädslan

Pandemin har slagit hårt mot försäljningen av lösviktsgodis. Nu har Cloetta en plan för att återvinna kundernas förtroende.

– Det kommer att ta flera kvartal att övertyga konsumenterna om att det är hygieniskt med lösgodis, säger vd Henri de Sauvage-Nolting.

Telegram från TT / Omni
14 juli 2020, 08.13

I årets andra kvartalsrapport redovisar godistillverkaren Cloetta en vinst före skatt på 137 miljoner kronor, en ökning med 6,2 procent jämfört med året före. Men rörelseresultatet föll 34 procent till 105 miljoner kronor och omsättningen backade med 22 procent till 1 237 miljoner kronor. Pandemin har lett till mycket stora svängningar, enligt Henri de Sauvage-Nolting.

– Vi säljer mer godispåsar och mindre lösgodis än normalt. På flera marknader utanför Sverige fick lösgodishyllorna stänga. Framför allt i England lade många ner verksamheten under lång tid och har fortfarande inte startat igen, säger han.

Försäljningen av lösviktsgodis rasade med 58,5 procent under kvartalet, med en nedgång på hela 70,5 procent i april. Förra året stod lösgodis för 27 procent av bolagets intäkter, men siffran för detta kvartal blev 15 procent. Cloetta, som framför allt är verksamt i de nordiska länderna, Tyskland, Nederländerna och Storbritannien, har sett ett lösgodisras på alla marknader.

– Folk vill gå in och ut snabbt ur affären, det ser vi i alla länder. Man vill inte stå och köa vid godiset, säger Henri de Sauvage-Nolting.

"Måste övervinna rädslan"

Försäljningen av godispåsar, choklad, tuggummi och pastiller tror Cloetta kommer att återhämta sig till normala nivåer under andra delen av året. Men för lösgodiset kan det ta längre tid. Första steget är att hyllorna måste öppna, vilket de inte gjort på alla håll i Danmark och England.

– Sen måste vi också övertyga konsumenterna om att det är hygieniskt. Som Livsmedelsverket säger kan man inte få viruset från lösgodis. Vi måste övervinna den rädslan, vilket kommer att ta flera kvartal. Men vi har en plan för det.

Besök och resor stoppades

Pandemin har också fått Cloetta att arbeta på nya sätt. Redan i februari förbjöds arbetsresor och alla externa besök i fabrikerna stoppades. Stor vikt lades vid att köpa in råvaror från drabbade områden.

– Viktiga råvaror för tuggummi och pastiller lyckades komma med sista båten från Kina, säger Henri de Sauvage-Nolting.

Bolaget har också styrt om försäljningen, när lösgodiset lades ned gjordes den platsen om till försäljning av annat godis. Marknadsföringspengarna investerades om, från utomhusreklam på bussar och tåg till sociala medier. Arbetet på fabrikerna och i butikerna skalades ned, men är nu på väg upp igen.

– Permitteringsstödet är jättebra, den har gjort att vi kan behålla personer sysselsätta. Många gick ner från 40 timmar i veckan till 10 eller 15, men nu är många tillbaka till 30 timmar igen, säger Henri de Sauvage-Nolting.