H&M:s aktie rasar efter säljmiss

H&M-koncernens försäljning minskar oväntat. Kundernas flytt till nätet pressar klädjätten och nu ska fler butiker stängas.

Aktien rasar med 13 procent på börsen.

Försäljningen för koncernen sjönk med fyra procent under höstmånaderna september–november, det sista kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Siffrorna sänkte aktien med cirka 13 procent när Stockholmsbörsen öppnade.

Bolaget sålde varor för 50,4 miljarder kronor, exklusive moms, att jämföra med 52,7 miljarder kronor motsvarande period i fjol.

Det var betydligt under ledningens egna förväntningar. Enligt bolaget utvecklas försäljningen online bra för alla varumärken, men det går sämre för de fysiska H&M-butikerna. Det handlar både om att människor handlar mer på nätet generellt och "obalans i delar av H&M-varumärkets sortimentssammansättning", enligt ett pressmeddelande.

Nu ska koncernen jobba hårdare för att vända trenden.

"För att ännu snabbare kunna möta kundernas förändrade beteende accelereras bolagets pågående förändringsarbete", skriver bolaget. Det innebär fler butiksstängningar och färre nya butiker.

Analytikerna hade väntat sig en försäljningsökning på två procent under fjärde kvartalet, enligt Reuters enkät.

H&M har radat upp besvikelser under året och aktien hade innan dagens siffror backat 21 procent på Stockholmsbörsen sedan årsskiftet.

Analytiker har länge varit kritiska till att H&M inte lyckats bättre med att anpassa sig till kundernas ändrade vanor och behov. Även om H&M:s försäljning på nätet växer räcker det alltså inte för att kompensera för den minskande försäljningen i butikerna.

TT