Foto: Johan Nilsson/TT

Hög tid för godisfrossa

Fyllda påskägg och dignande buffébord – nu väntas vi handla mat och konfektyr för miljarder.

Påsken är en stor godishelg, men traditionella godbitar verkar inte längre locka mest, enligt en av landets större godisdistributörer.

– Man köper ett påskägg men fyller det med sina egna favoriter, säger Jacob Youssef på Candy People.

Telegram från TT / Omni
11 april 2019, 07.00

Fyllda dragéägg, skumägg och folieinklädda påskharar – det traditionella påskgodiset finns på Candy Peoples lager i Malmö. Men det är annat godis som är storsäljare för företaget, som distribuerar svenskt godis till både Sverige och utlandet.

Här hämtar landets stora matgrossister sitt godis varje vecka, men de särskilda beställningarna inför påsken är gjorda för länge sedan, berättar Jacob Youssef. Den största efterfrågan har inte rört just den traditionella påskkonfektyren.

– Nej, just den delen minskar för varje år för vår del, känner vi. Men vi har fortfarande kvar det, säger han.

"Växer så det knakar"

Påskhelgen är lika med godis i Sverige, konstaterar Johan Davidson som är chefsekonom på Svensk Handel.

– Konfektyrhandeln växer så det knakar just under påskveckan, det säljs 73 procent mer än det säljs godis för en genomsnittlig vecka, säger han.

Påsken är viktig för landets livsmedelsbutiker. Enligt Svensk Handels prognos väntas försäljningen inom dagligvaruhandeln i år landa på 7,7 miljarder kronor under påskveckan – runt en miljard kronor mer än en helt vanlig vecka. Det är också 300 miljoner kronor mer än föregående års prognos.

Som vanligt är det främst mat som sill, ägg och lax som lockar. Och godis, förstås.

– Lösgodisförsäljningen är störst då, säger Johan Davidson.

Kräsna konsumenter

Just lösgodis är en stor del av Candy Peoples sortiment. En stor del går på export, men när Jacob Youssef vill ägna sig åt konsumtionsmönster är det hem till sin fars godisbutik i Lund han går.

Där har han sedan 15-årsåldern studerat vad vi vill ha när det kommer till godis. Och suget efter lösgodis finns kvar, men i mindre skala, säger Jacob Youssef.

– Konsumenten är kräsnare, man vill ha sina favoriter.

Rättad: I en tidigare version av denna text angavs fel skillnad i kronor mellan årets försäljningsprognos och fjolårets.

Fakta: Det här köper vi till påsk

Påsken är enligt den näst viktigaste försäljningsperioden i handeln. Julen är viktigast.

Under påskveckan väntas försäljningen inom dagligvaruhandeln uppgå till 7,7 miljarder kronor. Det är cirka en miljard kronor mer än en genomsnittlig vecka.

Under skärtorsdagen väntas svenskarna köpa livsmedel för knappt 1,9 miljarder kronor, vilket är 800 miljoner kronor mer än en vanlig torsdag.

De populäraste inslagen på påskbordet är som vanligt ägg, sill och lax.

Äggförsäljningen minskade dock förra året, och förra påsken såldes det cirka 37 miljoner ägg.

Godis säljer bra till påsk. Försäljningen ökade 2018 med 73 procent jämfört med en vanlig vecka.

Källa: Svensk Handels påskrapport