Foto: Thibault Camus/AP/TT

Känslig appinformation delas med Facebook

Miljontals appanvändare kan omedvetet ha delat med sig av privat information till Facebook, rapporterar The Wall Street Journal.

En granskning av tidningen visar att användaren inte ens behöver ha ett konto på sociala medier-jätten för att dela informationen.

Telegram från TT / Omni
23 febr. 2019, 04.01

Tidningen har undersökt hur 70 av de mest populära hälso- och finansapparna i USA skickar information till Facebook. Elva av dem skickar känslig information, ibland inom sekunder efter att informationen knappats in i mobilen, vidare till bolaget.

Apparna finns i Sverige

Det handlar bland annat om en app där kvinnor kan fylla i sin menscykel, en som mäter pulsen och en app som används för att kolla bostadssajter. Det fanns heller ingen möjlighet för användarna att välja bort att skicka informationen, enligt The Wall Street Journal. En del av apparna är tillgängliga även för svenska användare, exempelvis Azumios "Hjärta puls tracker" och "Flo menscykel, Gravidkalender".

Apparna använder sig av en analysmjukvara som Facebook tillhandahåller som gör att tillverkarna kan analysera användardata. Facebook kan å sin sida ofta koppla ihop den data som kommer in med användarprofiler. Appföretagen kan sedan köpa riktad reklam mot vissa Facebookanvändare. Men även om personen som använder appen inte har något konto hos Facebook samlas informationen in.

Kan bryta mot lagen

Insamlingen kan bryta mot EU:s regelverk, enligt den nederländske juridikprofessorn Frederik J Zuiderveen Borgesius.

– För den känsliga datan behöver företagen helt enkelt samtycke, (det gäller) antagligen både apputvecklaren och Facebook, säger han till tidningen.

Facebook uppger för The Wall Street Journal att man instruerar appföretagen att inte dela med sig av känslig information från användarna, och att bolaget kommer att kontakta de aktuella granskade apparna.

– Vi kräver att utvecklarna är tydliga mot sina användare om vilken information de delar med oss, säger en talesperson för Facebook.

Flera av apptillverkarna har efter granskningen uppgett att de begränsat informationen som skickas till Facebook.

Fakta: Så delar apparna information

Många apputvecklare använder Facebooks verktyg "App events" för att registrera sina användares aktiviteter.

Det kan bland annat vara inloggningar eller köp i appen, som skickas till Facebook från appen. Ett uttalat syfte är att "bygga en publik" och sedan skicka riktad reklam till den.

"App events" ingår i ett mjukvaruutvecklingskit, SDK, som är vanligt att apptillverkare använder i sina appar. I genomsnitt har varje app till Iphone 19 SDK, medan Androidappar har 28.

När det gäller Facebooks SDK använder sig 17,6 procent av de 1 000 mest populära apparna i Apples App Store det verktyget, och 25,4 procent av de tusen mest populära på Google Play Store.

Källor: Facebook, WSJ