Foto: Hanna Franzén/TT

Näthandeln driver på samhällsomvandling

Julen närmar sig med stormsteg och näthandelsföretagen kan sammanfatta årets julhandel.

E-handelsentreprenören Pär Svärdson tror att den växande e-handeln är positiv både för arbetsmarknad och städer.

Telegram från TT / Omni
21 dec 2018, 05.23

I en återupplivad företagspark i Morgongåva i Uppland råder full aktivitet. Här har flera stora e-handelsföretag, som Adlibris och Apotea, sina lager och distributionscentraler. Omkring 1 000 personer arbetar i företagsparken i det lilla samhället med runt 1 400 invånare.

– Jag tror att e-handeln kommer att få en spännande effekt i samhället. Det flyttar jobb från överhettade storstadsområden till glesbygdsområden i dess närhet, säger Pär Svärdson, vd för Apotea.

Han är en av grundarna till Adlibris som han lämnade 2011. Nu driver han förutom nätapoteket Apotea, även flera andra näthandelsföretag som bland annat säljer babyprodukter och mat och har vunnit flera priser för sina framgångar.

Förändrar samhället

Näthandeln har satt press på den fysiska handeln och beskrivs ofta som ett hot mot jobben. Det är något som Pär Svärdson inte helt håller med om.

– Det hotar en del jobb i Mall of Scandinavia, absolut. Men i många delar är e-handel mer arbetsintensivt än traditionell handel. Vi plockar varorna åt dig, vi packar de och kör hem de, säger han.

– Det är jobb som är ett bra sätt att komma in på arbetsmarknaden.

Pär Svärdson tror att näthandeln driver på en förändring av stadskärnorna, snarare än att den tar död på dem. Och att de som främst riskerar att försvinna är de stora butikerna.

– Om e-handeln hotar den stora kommer den lilla få det mycket lättare. Det tror jag kommer att gynna delikatessbutiker eftersom det är saker som inte är så lämpligt att köpa på nätet, säger Pär Svärdson.

Kamp varje dag

Men även för e-handeln målas det upp hot. Den amerikanska näthandelsjätten Amazons eventuella etablering i Sverige har det talats om i många år. Men även om det blir verklighet är Pär Svärdson inte oroad.

– Man blir inte utkonkurrerad av någon annan, man konkurrerar ut sig själv om man inte är tillräckligt vass och på tårna. Det är någon form av kamp varje dag att bli bättre, säger han.

De som inte orkar det kan få det svårt, anser han, och det finns många e-handelsbutiker som enligt honom inte håller måttet, främst när det gäller sådant som leveranstider.

– Den fysiska handeln skulle ha större problem om e-handeln var så bra som den kan vara, säger han.

Leveranser utmaning

Enligt en prognos från Svensk handel kommer svenskarna att lägga runt 23 miljarder kronor på julklappar i år. Julklappshandeln på nätet beräknas omsätta åtta miljarder kronor, enligt Postnord.

Den intensiva handeln inför jul med startskott i slutet av november har gjort att vissa företag har haft svårt att leverera varor på utsatt tid.

Leveranstiderna bedömer Pär Svärdson som den största utmaningen för branschen, särskilt i ett avlångt land som Sverige.

– Du behöver inte ta dig jättelångt från storstäderna för att det ska bli skralt. Ska vi växa och bli starka på glesbygden måste vi bli bättre på att leverera till glesbygd, säger Pär Svärdson.

Fakta: Pär Svärdson

Karriär: Utbildad civilekonom och civilingenjör från Linköpings universitet. Konsult på Accenture. Grundade Adlibris 1997. Adlibris såldes sedan till Bonnier. Pär Svärdson satt kvar som vd i bolaget till 2011. Numera är han vd för Apotea som han är medgrundare till, samt är delägare och styrelseledamot i flera andra näthandelsbolag, bland annat Babyland, Delitea och Smarta saker.

Ålder: 49 år.

Bor: Lidingö.

Från: Västervik.