Foto: Ted S Warren/AP/TT

Ny "oroande bild" av Boeings flygfiasko

Boeing har lämnat in dokument om 737 Max-härvan som "verkar peka på en mycket oroande bild" av hur flyg- och försvarsjätten hanterat skandalen, uppger en kongresskälla i USA för nyhetsbyrån AFP.

Telegram från TT / Omni
25 dec 2019, 01.31

Dokumenten om de olycksdrabbade planen skickades till luftfartsmyndigheten FAA på eftermiddagen och utredare i kongressen "sent på kvällen" i måndags – just då många gått på julledighet.

Tidpunkten väcker uppseende, särskilt som det tidigare kommit kritik mot för vänskapliga band mellan Boeing och övervakande myndigheter.

Exempelvis var Nasa-chefen Jim Bridenstine översvallande positiv efter testet med rymdskeppet Starliner i förra veckan, då Boeing skulle flyga en tom kapsel till Internationella rymdstationen (ISS) inför framtida persontransporter. Kapseln hamnade i fel omloppsbana, och nådde aldrig ISS, men ändå signalerade Bridenstine att testet varit så framgångsrik att det kanske inte behöver göras om.

Två olyckor

Vad dokumenten som nu lämnats över innehåller har inte offentliggjorts. Men AFP:s källa skriver att "papprena verkar peka på en mycket oroande bild, både av oro uttryckt av Boeing-anställda kring bolagets linje för säkerhet, och insatser från en del anställda för att se till att Boeings produktionsplaner inte påverkades av övervakande myndigheter eller någon annan".

Flygjätten hade byggt och levererat uppemot 400 exemplar av storsatsningen 737 Max när två katastrofala olyckor, i oktober förra året och i mars i år, fick myndigheter över hela världen att dra in planens flygtillstånd.

Sedan dess har Boeing försökt övertyga FAA om att företaget uppdaterar och uppgraderar både sina rutiner och flygplanen, men myndigheten har inte satt något datum för när den kan komma att ge klartecken för planen igen.

Samtidigt har tillverkningen fram till häromveckan fortsatt i delstaten Washington, och Boeing har nu ytterligare 400 färdigbyggda plan som inte kan levereras så länge flygstoppet råder.

Calhoun tar över

Fiaskot ledde till att högste chefen Dennis Muilenburg i höstas fråntogs rollen som Boeings styrelseordförande, och i måndags även sparkades som vd.

Börskommentatorer är dock inte helt övertygade efter ledarbytet, som innebär att David Calhoun blir både styrelseordförande och vd.

"Boeings misslyckanden med Max handlar inte bara om dålig kommunikation, så det är viktigt för herr Calhoun att snabbt visa vad han ska göra annorlunda", skriver banken J P Morgan Chase i en analys. "Det är särskilt viktigt eftersom han har varit direktör (inom Boeing) sedan 2009, och därmed del av denna situation från början, om än i en övervakande roll".

Fakta: Krascherna som skakar Boeing

Boeings nya 737 Max-serie togs i drift 2017. Planet finns i flera varianter, Max 7, 8, 9, 10 och 200.

Den 29 oktober i fjol inträffade den första dödsolyckan med 737 Max 8. Ett Lion Air-plan i Indonesien kraschade bara minuter efter det att det lämnat marken. Alla 189 som befann sig ombord omkom.

Fyra månader senare – i mars 2019 – skedde ytterligare en olycka med 737 Max 8, i Etiopien. Även då omkom samtliga, 157 personer, varav fyra svenskar.

USA:s luftfartsmyndighet FAA utreder om uppdateringar innebär att planen kan tas i drift igen. Ett klartecken väntas nästa år.

Under tiden kostar stoppet oerhörda summor, både för Boeing och för flygbolag som köpt planen, exempelvis norska Norwegian.

Max-planen rapporteras kosta minst 100 miljoner dollar, uppemot 1 miljard kronor, styck.