Foto: Nisse Schmidt/TT

Rätten friar olyckschauffören på alla punkter

Chauffören som körde olycksbussen i Härjedalen för två år sedan frias av Borås tingsrätt. Domstolen anser att han inte var oaktsam på ett sätt som är straffbart.

– Jag menar att det är ett felaktigt domslut. Jag tycker att det här bör prövas i hovrätten, säger Lars Engstrand som är målsägandebiträde för två av de drabbade.

Telegram från TT / Omni
17 april 2019, 06.22

Efter sju dagar i rätten och veckor av överläggningar kom domen i det uppmärksammade målet kring bussolyckan utanför Sveg för två år sedan. Tingsrätten fann det klarlagt att olyckan inträffade när chauffören tappade kontrollen över bussen, vilket i sin tur berodde på att han hade nedsatt koncentration till följd av trötthet. Samtidigt fann inte rätten det bevisat att föraren borde ha förstått att han var för sömnig för att köra trafiksäkert. Därför ogiltigförklaras åtalet på alla punkter.

Tre ungdomar omkom

Tre ungdomar omkom och 38 personer skadades när olycksbussen åkte av vägen nära Sveg i april 2017. Den hade hyrts av idrottsföreningen på en skola i Skene i Västergötland, som gjorde sin årliga skidresa. En man i 60-årsåldern var ensam chaufför på resan. När olyckan hände klockan sju på morgonen hade han arbetat i ungefär åtta timmar sedan avresan kvällen före, men inte ätit något under tiden.

Chauffören, som arbetar på ett stort bussföretag, åtalades för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Under rättegången yrkade åklagaren på villkorlig dom och dagsböter. Föraren nekar till brotten, och får nu alltså medhåll av Borås tingsrätt.

Chauffören är lättad över den friande domen.

– Det är väl jättebra så sett, men det är ändå svårt att prata om det, säger han till Borås Tidning kort efter domen.

– Ändå är det tungt att bära med sig, jag vill att du skriver fint om barnen, alla barnen som var med. De var så suveräna.

Viss besvikelse

Bland de skadade och dödsoffrens anhöriga finns en viss besvikelse, och det är möjligt att rättsprocessen kommer att drivas vidare. Linn Scholander är målsägandebiträde för flera av de drabbade.

– Jag är besviken över domen. Jag kommer att ringa mina huvudmän och åklagare för att diskutera överklagan, säger hon.

Även Lars Engstrand, målsägandebiträde för två av de drabbade, är besviken.

– Trots att chauffören inte ätit eller druckit så menar tingsrätten att det inte räcker till ett straffrättsligt ansvar. Det tycker jag att det gör, och då menar jag att det är ett felaktigt domslut.

Åklagarmyndigheten ska också fundera på om man vill överklaga domen.

– Med tanke på materialets omfattning kommer det att ta tid. Regelverket kring oaktsamhet är en glidande skala. Det finns oaktsamhet som inte är straffbar, säger chefsåklagare Stefan Ekeroth.

Macken var stängd

Domstolen framhåller att föraren hållit sig till färdplanen som hans arbetsgivare gjort upp, en färdplan som andra bussförare före honom har kört efter i 15 år. Därför kan han inte anses ha agerat oaktsamt på ett straffbart sätt när han påbörjade resan, och han har inte heller varit straffbart oaktsam under resans gång, enligt tingsrätten.

Bussföraren stannade längs vägen till på en bensinmack i Filipstad för att dricka kaffe. Då hade han kört omkring 30 av de ungefär 70 milen från Skene till Klövsjö, som var resans mål. Men det var efter midnatt och macken var stängd.

På en rastplats lite senare fanns heller inget att köpa. Chaufförens plan blev då att stanna och fika i Sveg på morgonen – men två mil före Sveg inträffade olyckan. Dubbeldäckaren kom utanför vägkanten. Föraren försökte styra upp igen, men fordonet välte.

Mannen arbetade normalt på dagtid, men hade fått körningen till Klövsjö dagen före avresan då den planerade föraren redan hade fått för mycket körtid.

Bakgrund: Bussolyckan vid Sveg

Olyckan inträffade vid sjutiden på morgonen den 2 april 2017 strax söder om Sveg i Härjedalen.

58 passagerare fanns ombord. Tre ungdomar omkom och fem personer skadades allvarligt. 33 personer fick medelsvåra eller lindriga skador.

Bussen var på väg från Skene i södra Västergötland till Klövsjö i Jämtland. Det fanns bara en förare.

Man hade kört cirka 60 av resans totalt 70 mil när olyckan hände.

Bussen kom utanför vägen, nerför en brant slänt. När chauffören försökte styra upp på vägen igen välte dubbeldäckaren.

Mindre än en tredjedel av passagerarna satt bältade.

Källa: Statens haverikommission

Fakta: Flera faktorer

Statens haverikommission har utrett bussolyckan och pekade på flera faktorer som bidrog till att det gick så illa:

Trots att vägen var smal, med branta slänter på båda sidorna, var hastighetsgränsen satt till 100 kilometer i timmen.

Mindre än en tredjedel av passagerarna satt bältade. Alla som omkom och fyra av de fem svårast skadade färdades utan bälte vid olyckstillfället.

Chauffören hade sannolikt kraftigt nersatt vaksamhet, åtminstone tillfälligt.

Bussbolaget hade inte hanterat riskerna med nattarbete ordentligt.

Källa: Statens haverikommission