"Moralisk skyldighet vaccinera sig i vården"

Personal inom vård och omsorg har en moralisk skyldighet att vaccinera sig mot covid-19. Det anser Statens medicin-etiska råd.

Telegram från TT / Omni
7 September 2021, 19.59

Personal inom vård och omsorg har en moralisk skyldighet att vaccinera sig mot covid-19. Det anser Statens medicin-etiska råd.

De som arbetar med patienter eller brukare har en moralisk skyldighet att värna patientens hälsorelaterade intressen och bör därför vaccinera sig mot covid-19, understryker Statens medicinsk-etiska råd (Smer) i ett uttalande.

– Patienten, brukaren eller vårdtagarens intressen av att smittorisken minimeras väger tyngre än personalens individuella val att vaccinera sig eller inte, säger Mikael Sandlund, sakkunnig vid Smer och ordförande i Svenska Läkaresällskapet etikdelegation.

Kan omplaceras

Arbetsgivare har en juridisk möjlighet att omplacera en anställd om det finns särskilda skäl. Däremot har arbetsgivare inte har rätt att tvinga personal att vaccinera sig.

– Det är grundlagsskyddad rättighet, den vill inte Smer ifrågasätta. Däremot vill vi föra det moralfilosofiska resonemanget om vems intresse som väger tyngst. Då stannar vi vid att det är patients intresse som väger tyngre än den enskildes intresse.

TT: Vad innebär en moralisk skyldighet i det här fallet?

– Något man bör göra, precis som mycket annat. Det är en minoritet av regler som regleras juridiskt i avtal eller i lagtext. De allra flesta regler som vi har när det gäller beteende mot varandra är av kategorin moralisk skyldighet, säger Mikael Sandlund.

Arbetsgivarens skyldighet

Arbetsgivare inom vård och omsorg bör underlätta för personal att vaccinera sig, exempelvis genom att möjliggöra vaccination under arbetstid.

– Det tror jag att de flesta arbetsgivare inom vård och omsorg också har gjort. Det ligger i arbetsgivarens patientsäkerhetsintresse att det sker.

Att personalen är vaccinerad minskar inte arbetsgivarens skyldigheter att minimera smittorisker på annat sätt.

– Det handlar om att tillhandahålla lokaler och skyddsutrustning och att organisera arbetet på ett smittsäkert sätt.