Detta är en artikel från TT.
Både Ica och Coop tar rygg på Lidls besked förra veckan och sänker priserna.
Ica sänker priset till butikerna på över 300 varor med mellan 5 och 25 procent. Coop sänker priserna på grönsaker och frukt med 12 procent för medlemmar.
Alla färska grönsaker, frukter och bär sänks med 12 procent, en sänkning som motsvarar momsen på livsmedel, meddelar Coop nu. Det sänkta priset rör enbart medlemmar och gäller från den 30:e mars och april ut, uppger Marie Nygren, vd Coop Sverige, till TT.
– Vi vill investera i våra medlemmar, att de ser att det är viktigt för dem att äta nyttigt och hälsosamt, säger hon – och tillägger att man nu ser att flera råvaror gått ner i pris samt att det förväntas leda till prissänkningar från leverantörerna.
Vilka varor som skulle kunna bli aktuella – och när prissänkningar kan ske – är däremot oklart.
– Just nu ser vi att vi har en bra dialog och vi hoppas kunna sänka på flera områden så småningom.
TT: Det här visar ju att det finns marginal trots allt?
– Det här en investering som vi gör och som vi tar av vårt eget kapital för att göra. Det här är en tuff satsning för oss.
Billigare för butikerna
Ica hoppas kunna följa upp med fler prissänkningar under våren, enligt Ica Sveriges vd Eric Lundberg.
Prissänkningarna omfattar både andra leverantörers varor och Icas egna, enligt vd:n Eric Lundberg. Några exempel på produkter är bröd, ost, chark, barnmat och hygienprodukter.
– Det som kunder handlar ofta i sin vardagsmat kan man säga, säger Lundberg.
Ica Sveriges prissänkningar gäller alltså priserna till Ica-handlarna, som själva sätter sina lokala priser.
TT: Hur stor blir effekten för konsumenten tror du?
– Jag hoppas såklart att den kommer att bli väldigt, väldigt stor, säger Eric Lundberg.
Kunderbjudandet och antalet artiklar kommer att variera mellan olika Ica-butiker, enligt Lundberg. Men han är övertygad om att handlarna kommer att göra det de kan för att underlätta för konsumenterna.
”Långsiktig satsning”
I förra veckan sänkte Lidl priserna på ett stort antal livsmedel. Men enligt Ica-vd:n har företagets prissänkningar planerats under lång tid.
– Vi har jobbat med en långsiktig satsning och vi började redan i höstas med våra planer, säger han.
Lidl uppgav i förra veckan att de sänker och fryser priserna på över hundra produkter med i genomsnitt 11 procent. Priserna sänks från och med måndagen.
Ica Sveriges prissänkning till butikerna träder i kraft efter påsk, 11 april, och ska gälla i minst två månader, enligt livsmedelskedjan.
Hoppas på fler sänkningar
Ica-handlarna har upplevt ett enormt kostnadstryck det senaste året, som man inte kunnat kompensera för fullt ut genom prishöjningar mot kund, enligt Eric Lundberg.
Sedan i höstas har Ica jobbat ”otroligt intensivt” med att parera kostnadsökningarna, med bland annat utvalda leverantörer.
– Nu har vi kommit en bit på vägen och då gör vi det här i ett första steg, säger Lundberg.
Framåt ser det lite ljusare ut, bland annat eftersom priset på flera råvaror har sjunkit.
– Vi hoppas kunna komma med fler prissänkningar under våren.
Axfood har inga planer på att följa efter de andra livsmedelskedjornas prissänkningar.
”Vår lågpriskedja Willys har ett löfte om att alltid ha den billigaste matkassen. Det har alltid varit Willys löfte och kommer alltid att fortsätta vara det. Och det kommer vi aldrig att ge upp. Oavsett vad andra kedjor gör”, skriver Axfoods presschef Magnus Törnblom i ett mejl till TT.
Matinflationen
Enligt den senaste inflationssiffran från Statistiska centralbyrån (SCB) fortsätter matpriserna att elda på inflationstakten.
Priserna på livsmedel steg med nära 21 procent i februari, jämfört med samma månad i fjol. Det är den största årliga ökningen sedan 1950-talet, enligt SCB.
Jämfört med januari steg livsmedelspriserna med 2,74 procent i februari.
Det som stigit allra mest i pris på ett år är fetter, ägg och mejeriprodukter. Dessa varor har blivit över 30 procent dyrare på ett år. Jämfört med januari steg även grönsakspriserna kraftigt.
De höga matpriserna slår hårt mot svenska hushåll. Men enligt EU:s statistikmyndighet Eurostat lägger svenskarna fortfarande en mindre andel av sin konsumtion på livsmedel än de flesta andra EU-medborgare.
Ett svenskt hushåll lägger i genomsnitt 15,3 procent av sina utgifter på matvaror och alkoholfria drycker. EU-snittet ligger på 17,3 procent, enligt Eurostat.
Källa: SCB