Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Sänkt moms ger inte billigare digitala böcker

Den 1 juli sänks momsen på e-böcker och ljudböcker. Men läsarna ska inte räkna med sänkta priser. Branschen tänker använda pengarna till annat, enligt bedömare som TT har talat med.

Telegram från TT / Omni
04 juni 2019, 06.54

– Vi har inga planer på att sänka våra priser. I stället tänker vi investera i mer teknik och satsa pengar på att locka nya läsare, säger Shadi Bitar, vd för Nextory som har e-böcker och ljudböcker.

Bokbranschen har kämpat i många år för att momsen på digitala böcker ska vara lika låg som på pappersböcker, alltså 6 procent. Nu blir det verklighet.

– Det är främst en rättvisefråga, säger Kristina Ahlinder, vd för Svenska Förläggareföreningen.

Sedan momsen på pappersböcker sänktes från 25 till 6 procent år 2002 har skatten gynnat pappersböckerna i jämförelse med de digitala böckerna.

Priserna sjönk

Efter momssänkningen 2002 sjönk priserna på skönlitteratur och barnböcker, momssänkningen fick ett märkbart genomslag för bokköparna. Så verkar det inte bli nu när momsen blir lika låg för alla böcker, oberoende av om de trycks på papper eller distribueras digitalt.

– Vi sänkte priset för vårt abonnemang rejält 2018 och planerar inte ytterligare sänkningar nu. I stället kommer vi att hålla uppe ersättningarna till förlag och författare, säger Niclas Sandin, vd för ljudboksföretaget Bookbeat.

Lägre förtjänst

Kristina Ahlinder på Svenska Förläggareföreningen säger att det visserligen kan hända att vi får se sänkta priser på digitala böcker efter halvårsskiftet, men det blir då i undantagsfall.

– Framför allt tror jag att branschen kommer att lägga pengar sådant som bättre teknik och breddad utgivning. Nu digitaliseras många böcker som inte längre finns att köpa i tryckt form och säkert kommer en del av pengarna från momssänkningen att gå till det arbetet, säger Kristina Ahlinder.

Hon säger att förtjänsten på varje såld digital bok är betydligt lägre än för tryckta böcker.

– Även det talar emot att den sänkta momsen generellt kommer att ge lägre priser på digitala böcker, säger Kristina Ahlinder.

Fakta: Bokförsäljningen i Sverige

Den totala bokförsäljningen i Sverige ökade med knappt 5 procent från 4 166 miljoner kronor under 2017 till 4 370 miljoner kronor under 2018, enligt en rapport som forskaren Erik Wiberg på Handelshögskolan i Stockholm har sammanställt på uppdrag av bokbranschen.

I sammanställningen ingår digitala ljudböcker som ökade med hela 33 procent men från en låg nivå, från 474 miljoner kronor under 2017 till 632 miljoner kronor under 2018. De största aktörerna inom strömmade ljudböcker är Storytel, Bookbeat och Nextory.

E-böcker som man läser på platta ökade med 31 procent från 35 till 46 miljoner kronor.

Källa: Handelshögskolan i Stockholm