Svag krona gör julbordet dyrare

Julbordet ser ut att bli dyrare i år. Experterna skyller på en svag krona och torkan 2018.

Men prisutvecklingen är spretig. Det du förlorar på lussekatterna kan du ta igen på apelsinerna.

Telegram från TT / Omni
17 nov. 2019, 06.58

Juletid står för dörren och med den också glöggkvällar, pepparkaksbak och lussekatter.

Skinkorna har ännu inte börjat rullas ut i butikerna, men om man ser till prisutvecklingen för griskött verkar de ha lyft i takt med inflationen på 1,6 procent i årstakt. Och glöggpriset kan antas ha följt med vinpriserna uppåt med 2 procent på ett år.

När det gäller just sötebröd kan man räkna med en något dyrare slutnota i år än i fjol. Mjölpriset hade i oktober lyft med nästan 12 procent på ett år, medan sockerpriset hade gått upp 2 procent.

Priserna fortsätter öka

Prislappen för julbordet och glöggkvällarna varierar förstås beroende på vad som dukas fram. Det skiljer sig både geografiskt och kulturellt. Men för att hålla nere notan i år kan man satsa på mer sill och apelsiner.

Totalt steg livsmedelspriserna med 2,7 procent i oktober i år jämfört med motsvarande månad i fjol enligt Konsumentprisindex från SCB.

– Jag tror att matpriserna kommer att fortsätta öka, men det kommer att vara samma prisökningstakt som hittills i år, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research några veckor inför första advent.

Att livsmedelspriserna ökar mer än inflationen är enligt experterna en effekt av den svagare kronan, som gör att importerade livsmedel blir dyrare. Som lök på laxen har den svåra torkan 2018 gjort att priserna på svenska livsmedel har ökat mer än livsmedelspriserna i många jämförbara länder.

Priseffekterna till följd av torkan märktes av långt in på våren 2019, enligt SEB-ekonomen Olle Holmgren.

– Ofta styrs ju våra livsmedelpriser av vad som händer i Europa. Men nu har Sverige haft lite av en egen livsmedelsprisuppgång, som den svaga kronan bidragit till. Och sedan var den här effekten av torkan störst i norra Europa, där även Sverige är med, säger Holmgren.

Ökad prispress från näthandel

Jonas Arnberg tror att prispressen på livsmedel kommer att hårdna när allt mer av handeln digitaliseras ut på nätet. Han jämför med utvecklingen för elektronikbranschen, som har pressats av digitala prisjämförelser i många år.

– Det gör att dagligvaruhandeln får det svårt att höja priserna, säger Arnberg.

Totalt räknar dagligvaruhandeln, där livsmedelsbutikerna ingår, med att försäljningen i december i år lyfter med 3,5 procent jämfört med i fjol – till 34,5 miljarder kronor eller drygt 3 300 kronor per person, enligt HUI Research.

Fakta: Spretig prisutveckling för julmaten

Konsumentprisindex (KPI) steg med 1,6 procent i årstakt i oktober i år, enligt Statistiska centralbyrån (SCB). Samtidigt har livsmedelspriserna gått upp 2,7 procent.

Tittar man närmare på vanliga julbordsingredienser är prisutvecklingen påtagligt spretig.

Produkt Prisförändring i årstakt, procent

Mjöl +11,8

Socker +2,3

Griskött +1,5

Sillkonserver – 2,4

Gravad/rökt lax + 0,6

Hårdost + 3,5

Apelsiner –24,2

Choklad + 4,5

Läsk + 6,0

Öl + 1,5

Vin + 2,0

Brännvin +1,4

Källa: Statistiska centralbyrån, Konsumentprisindex, oktober 2019