Foto: Jonas Ekströmer/TT

Tronskifte i H&M välkomnas av marknaden

Ett starkt bokslut och ett lite oväntat besked om tronskifte lyfter H&M-aktien.

Aktien rusar uppåt med över nio procent efter beskedet om att Karl-Johan Persson avgår som vd för att efterträda sin far Stefan Persson som styrelseordförande. Familjen har internrekryterat Helena Helmersson till ny vd.

Telegram från TT / Omni
30 jan. 2020, 08.07

Det var före jul som Helena Helmersson fick frågan.

– Det har gått jättesnabbt. Jag fick frågan innan jul, sen fick jag fundera under jullovet, säger hon på en presskonferens.

– Det här känns naturligtvis superspännande och kul. Det är ett stort ansvar, men jag har ett duktigt team runt mig, tillägger hon.

Tror på förändringsplan

Som operativ chef för H&M har hon varit involverad i det stora förändringsarbetet i familjen Perssons klädimperium de senaste åren.

– Vi har en förändringsplan som jag tror på. Det handlar främst om kundfokus i alla led, kunderbjudande, upplevelse, hållbarhetsarbete och digitalisering. Vi har ett hållbarhetsarbete i stort, och med min bakgrund ser jag fram emot att fortsätta det arbetet, säger hon.

Karl-Johan Persson tar därefter över presskonferensen och flyttar fokus till det starka bokslutet, det sista han levererar som vd för familjeimperiet.

– Vårt förändringsarbete fortsätter ge resultat. Vi gör resultatökningar både för helåret och för fjärde kvartalet, säger han.

Fullprisförsäljningen ökar och H&M uppger samtidigt att bolaget nu har fått till en bättre sammansättning och nivå på kedjans lager, vilket gör att prisnedsättningarna antas kunna fortsätta minska även i början av 2020 – för sjätte kvartalet i rad.

Stänger 175 butiker

Mycket av förändringsarbetet handlar om att anpassa butiksnät och onlineerbjudanden till det ändrade beteende i konsumentled, där onlinehandel blivit allt viktigare på bekostnad av försäljning i fysiska butiker.

Men utvecklingen innebär inte att de fysiska butikerna är utrotningshotade, bedyrar Karl-Johan Persson.

– Vi tror fortfarande på fysiska butiker. Vi planerar att öppna 200 nya butiker och stänga 175 där vi ser att köpmönstret har förändrats, säger han.

Vid årsskiftet hade H&M:s butiksnät vuxit till 5 076 butiker, en nettoökning med 104 butiker under fjärde kvartalet.

Integration av online- och butikserbjudanden är ledordet. Och när det gäller onlineerbjudandet har H&M under 2019 fått det på plats i Mexiko och via franchise även i Indonesien, Thailand och Egypten.

"H&M:s onlinebutik finns därmed på 51 marknader", skriver bolaget i rapporten.

Skiftet i branschen har även öppnat dörren till förhandlingar om bättre hyresvillkor för butiker och optimering av butiksnätet med ombyggnationer och annan anpassning.

"Under 2020 finns möjlighet att omförhandla ytterligare cirka 1 000 hyreskontrakt", skriver H&M.

Coronapåverkan i slutet av januari

H&M brottas liksom andra multinationella storföretag även med effekterna av utbrottet av det nya coronaviruset i Kina, ett land där H&M förutom en mångmiljardförsäljning även har en stor andel av sin produktionsapparat.

– Vi följer läget så klart och de rekommendationer som finns. Det är ganska många butiker i Kina som är stängda nu, så det har haft en negativ försäljningspåverkan här nu i slutet på januari, säger Karl-Johan Persson till TT.

Men hur det kommer att utvecklas tycker han är svårt att bedöma.

– Det är väldigt svårt att säga något om vad som kommer här, nu kommande veckor.

Han tillägger att han i nuläget inte ser några stora produktions- och varuförsörjningsproblem på grund av virusets effekter.

– När det gäller vår produktion och varuförsörjningskedjan så är det marginell påverkan. Vi har flexibilitet i vår varuförsörjningskedja.

TT: Hur stor andel av H&M:s produktion är förlagd till KIna?

– Det är ungefär en tredjedel i Kina, men som sagt, det finns flexibilitet.

Rockaden i toppen av det familjekontrollerade men börsnoterade bolaget innebär att nestorn Stefan Persson efter drygt 20 år avgår som styrelseordförande i samband med årsstämman. Han lämnar över ordförandeklubban till sonen Karl-Johan Persson.

Ett styrkebesked

Bedömare TT talat med är lite överraskade, men tolkar det som ett styrkebesked.

– De hade nog inte vågat om det inte varit för siffrorna som de presenterar nu, säger Peter Malmqvist, chefsanalytiker på Aktiespararna.

– Det har funnits spekulationer om ett vd-byte, men sedan att det skulle komma nu, det var nog inte så väntat, säger Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB.

Helena Helmersson är helt okänd för Lundevall:

– Men rimligtvis är hon långt ifrån okänd för dem som utsett henne. Hon kommer från hållbarhetsavdelningen, och det är intressant.

Liksom Malmqvist ser Lundevall tronskiftet som ett styrkebesked om att H&M:s kris är över och skutan nu har vänts.

– Om bytet gjorts för ett år sedan hade det nog setts som ett stort nederlag, säger han.

Rättad: En tidigare version innehöll felaktiga vinstsiffror.

Fakta: Högre vinst än väntat

För fjärde kvartalet, som i H&M:s brutna räkenskapsår avslutades i november, redovisar klädkedjan en vinst före skatt på 5,4 miljarder kronor. Motsvarande period föregående år gjorde bolaget en vinst på 4,4 miljarder kronor.

Vinstlyftet var större än väntat. Analytiker hade i snitt räknat med en vinst före skatt på cirka 4,8 miljarder kronor, enligt en sammanställning av prognoser gjord av marknadsdataföretaget Refinitiv.

Omsättningen i fjärde kvartalet uppgick till 61,7 miljarder kronor, jämfört med 56,4 miljarder kronor ett år tidigare.

Styrelsen föreslår en utdelning till aktieägarna på 9:75 kronor per aktie, vilket är en oförändrad nivå jämfört med året före. Bolaget meddelar även att man gjort en avsättning på 86 miljoner kronor till H&M-gruppens belöningsprogram som vänder sig till alla anställda.

Källa: H&M